Regulamin WSO (Wewnątrzszkolny System Oceniania) określa warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów.
Szczególowy regulamnin WSO.
Poniżej przedstawiamy kilka punktów regulamniu ważnych dla ucznia, rodzica i nauczyciela.
Ocenianiu podlegają:
- osiągnięcia edukacyjne ucznia,
- zachowanie ucznia.
Oceny bieżące, oceny klasyfikacyjne śródroczne i oceny
końcoworoczne w klasach IV - VI ustala się według następującej skali
- celujący, bardzo dobry, dobry, dostateczny, dopuszczający,
niedostateczny
Ocenę zachowania ucznia kl. IV - VI śródroczną i końcoworoczną ustala
się według następującej skali
- wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne
W klasach I - III charakter i metody oceniania są te same, co w klasach
starszych. Nie stosuje się skali sześciostopniowej. Obowiązuje ocena
opisowa. Podstawą oceny opisowej jest systematyczna i wnikliwa
obserwacja dziecka na wielu płaszczyznach, prowadzona przez
nauczyciela. Wyniki obserwacji winny być udokumentowane notatkami z
obserwacji i wytworami prac ucznia.
W klasach I - III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania
są ocenami opisowymi.
Zasady sprawdzania osiągnięć i postępów ucznia.
1. Sprawdzanie osiągnięć i postępów ucznia cechuje obiektywizm
indywidualizacja,konsekwencja, systematyczność i jawność.
2. Po opracowaniu poszczególnych działów programowych dokonuje się
sprawdzenia wiedzy w formie testów lub prac klasowych.
3. Każdą pracę klasową poprzedza lekcja powtórzeniowa z podaniem
wymagań edukacyjnych i kryteriów oceny.
4. Prace klasowe są zapowiadane, co najmniej na tydzień przed
wyznaczonym terminem (z zapisem w dzienniku).
5. Kartkówka z ostatniej lekcji może odbywać się bez zapowiedzi i trwać
około 15 minut. Sprawdzian z trzech ostatnich lekcji do 20 minut
zapowiedziany).
6. Nauczyciel oddaje uczniom ocenioną pracę w terminie dwutygodniowym
7. Jednego dnia może odbyć się jedna praca klasowa.
8. Tygodniowo mogą odbyć się maksymalnie dwie prace klasowe.
9. Nauczyciel nie jest zobowiązany do zapowiedzenia kartkówki.
10. Nie ma ograniczeń, co do ilości kartkówek w ciągu tygodnia.
Informowanie uczniów i rodziców o postępach i osiągnięciach.
1. Oceny są jawne zarówno dla uczniów jak i dla rodziców (prawnych
opiekunów).
2. Uczeń informowany jest o ocenie w chwili jej wystawienia.
3. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel
wystawiający ocenę powinien ją uzasadnić. Na wniosek ucznia lub jego
rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzone i ocenione pisemne prace
klasowe są do wglądu rodziców u nauczyciela przedmiotu w ciągu
danego roku szkolnego.
4. Rodzice są informowani o ocenach i postępach uczniów na
wywiadówkach.
5. Na miesiąc przed kwalifikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej
poszczególni nauczyciele są zobowiązani do ustnego poinformowania
ucznia o grożących mu ocenach niedostatecznych, a wychowawca klasy
informuje o tym rodziców pisemnie.
6. Na tydzień przed kwalifikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej
nauczyciele poszczególnych przedmiotów są zobowiązani do
poinformowania ucznia o wystawionej ocenie semestralnej.
7. Oceny szkolne wpisuje się do dzienniczka ucznia (z podpisem).
8. O osiągnięciach w nauce i zachowaniu rodzice mogą być informowani
w czasie rozmów indywidualnych w szkole.
9. Po zakończeniu semestru I i II wyróżniający się w nauce i zachowaniu
uczniowie otrzymują publiczne pochwały (przed całą szkołą).
10. Uczniowie klas I - III wyróżniający się w klasie dobrymi wynikami
otrzymują odznakę "Wzorowy Uczeń" a ich fotografie zostają
umieszczone w gablocie szkolnej.
11. Rodzicom uczniów kończących szkołę podstawową z wyróżnieniem
wręcza się listy pochwalne podczas uroczystości pożegnalnej.